Aantekeningen bij de Bijbel
Vragen, overdenkingen en achtergronden over de Bijbel,
welke resulteren in allerlei aantekeningen.
SV | En dit zij de zaak des doodslagers, die daarhenen vlieden zal, dat hij leve; die zijn naaste zal geslagen hebben door onwetendheid, dien hij toch van gisteren [en] eergisteren niet haatte; |
WLC | וְזֶה֙ דְּבַ֣ר הָרֹצֵ֔חַ אֲשֶׁר־יָנ֥וּס שָׁ֖מָּה וָחָ֑י אֲשֶׁ֨ר יַכֶּ֤ה אֶת־רֵעֵ֙הוּ֙ בִּבְלִי־דַ֔עַת וְה֛וּא לֹא־שֹׂנֵ֥א לֹ֖ו מִתְּמֹ֥ל שִׁלְשֹֽׁם׃
|
Trans. | wəzeh dəḇar hārōṣēḥa ’ăšer-yānûs šāmmâ wāḥāy ’ăšer yakeh ’eṯ-rē‘ēhû biḇəlî-ḏa‘aṯ wəhû’ lō’-śōnē’ lwō mitəmōl šiləšōm: |
Algemeen
Zie ook: Doodslag, Moordenaar, Vrijstad
Exodus 21:13, Deuteronomium 4:41, Deuteronomium 4:42
Ik deed het niet expres
- Eindelijk gerechtigheid. Straf moet in verhouding staan tot de misdaad. We vinden daarom dat een brute moordenaar meer straf verdiend heeft dan iemand die in een opwelling te hard geslagen heeft. Gerechtigheid en recht zijn de weg van de Heere God (Genesis 18:19). Wat zegt de Bijbel over gerechtigheid?
Twee houthakkers zijn aan het werk. Plots schiet het ijzer van een steel en treft de ander. Die sterft. Is de man van wie de bijl is, schuldig? Ja, ook al was het niet de bedoeling iemand te doden, je bent wél schuldig. De bloedwreker heeft recht op jouw leven.
Maar je begrijpt wel, als iemand per ongeluk gedood wordt, dan vinden we het niet zo eerlijk als de dader gedood moet worden. Is dat gerechtigheid? Het was toch niet zijn (of haar) bedoeling? Dat klopt. God kijkt naar het hart, weet je nog? Hij houdt je niet onschuldig, maar Hij is ook een God van gerechtigheid. Gerechtigheid wil zeggen dat de rekening die betaald moet worden billijk – eerlijk – moet zijn. Daarom gaf Hij aan Zijn volk Israël de opdracht om vrijsteden in te stellen (Exodus 21:13). Daar kon je naar toe vluchten om te schuilen voor de bloedwreker.
De Heere Jezus geeft ons een bijzondere gelijkenis in Mattheüs 18:21-35. Het onderwerp is vergeving, maar ook gerechtigheid. Kun jij uitleggen wat nu deze gerechtigheid in de gelijkenis was? Wie betaalde eigenlijk de schuld van de eerste slaaf? Juist! De heer zelf. Want vergeving is het overnemen van de schuld van een ander. (Anco van Moolenbroek)
Aantekeningen
En dit zij de zaak des doodslagers, die daarhenen vlieden zal, dat hij leve; die zijn naaste zal geslagen hebben door onwetendheid, dien hij toch van gisteren [en] eergisteren niet haatte;
Vertaalnotities
Zie hier voor een verklaring van de gebruikte coderingen.
Zie hier over het gebruik van de interlineair.
die daarhenen vlieden zal
dien hij toch van gisteren
|
En dit zij de zaak des doodslagers, die daarhenen vlieden zal, dat hij leve; die zijn naaste zal geslagen hebben door onwetendheid, dien hij toch van gisteren [en] eergisteren niet haatte;
____
- MT מתמל; SP מתמול
- MT שלשם; SP שלשום
Koop nu
Commentaar
Zie de huisregels welk commentaar wordt opgenomen!